Klávesové zkratky na tomto webu - základní­

Maroko, lyžování na dunách a nekonečné smlouvání

Evropané ho považují za bránu do Afriky, afričtí imigranti v něm naopak vidí bránu k lepším zítřkům v Evropě. Maroko je ale hlavně zemí plnou barev a krásného písku.

Zábava v poušti Erg Chebbi | foto: pro iDNES.cz

Prakticky hned po příletu do Fezu a nezbytné imigrační proceduře na nás dýchlo několik typických marockých rysů. Po výstupu z příletové haly se k nám vrhlo asi deset taxikářů, kteří halekali jeden přes druhého a nás i naše zavazadla doslova cpali k sobě do taxíku. A každý z nich nám samozřejmě tvrdil, že žádný autobus nejede a jenom právě on nás hodí na to nejlepší místo.

Při výběru taxikáře rozhodl jednoduchý fakt, totiž to, že jsme se s ním byli schopni domluvit. V Maroku jsou úřední jazyky arabština a francouzština a Maročani je povětšinou dobře ovládají. Velká část Maročanů mluví i španělsky (hlavně v západní části země), často se na základních věcech domluvíte i anglicky. Na druhé straně není problém narazit na kompletně bezzubé Maročany a s těmi se povětšinou domluvíte jen velice těžko.

Navíc Maroko trpí zhruba padesátiprocentní negramotností, takže mnohdy nepomůže ani tužka a papír. A na tyhle kontrasty jsme naráželi celou dobu naší cesty. S někým jsme se i přes znalost čtyř jazyků a maximální úsilí nedomluvili, s osobou vedle šla domluva jako po másle. Hned na začátek jsme měli štěstí a taxikář nás celou cestu do města zásoboval užitečnými informacemi o Fezu. Bohužel ale také stále nabízel další a další služby.

Marocké ulice jsou přeplněné

Nabídka koberců a látek ve Fezu

Uličkami Fezu

V Maroku jsme dopředu neměli zařízeno vůbec nic. Při výstupu z taxíku na okraji mediny jsme neměli ani co jíst, ani kde spát. Všechno se ale mělo za malou chvilku změnit. Nejdřív k nám přiskočil malý chlápek a začal nás nahánět do jedné či druhé restaurace. Nás ale zaujal jeho kolega, který zkomoleně říkal "hotel, hotel".

Bez zkušenosti jsme se nechali vést křivolakými uličkami plnými odpadků, kde se v policích střídaly zabité slepice se sladkými zákusky a mezi tím vším hrály fotbal malé děti. Avizovaná cesta "one minute" se protáhla na minut deset, ale na to jsme si pomalu začali zvykat. Koneckonců, svůj hotel jsme nakonec přece jen našli.

Medina je bludiště přelidněných úzkých uliček a pasáží tvořících historickou část každého marockého města. Všichni prodejci tady mají zboží co nejvíce vystrčené do uličky a tak ještě víc zahušťují prostor. A všude je samozřejmě spousta lidí.

Tu a tam se ozve hlasité hulákání a odněkud se vyřítí plně naložený mezek, jindy zase mezi lidmi někdo projede na kole, na motorce nebo s károu se zbožím. Medina je často ve svahu, a tak spíše kára vleče svého vodiče, který ji taktak brzdí, dolů z kopce.

Pohled na koželužny ve Fezu je skutečným zážitkem.

Procházíme kolem nejrůznějších historických budov (Kairuánská mešita, Kairuánská knihovna, Medresa Moulaye Youseffa), z uliček však není pořádně nic vidět. Nejhezčí pohled na medinu je shora a máme štěstí, jeden místní prodejce fezů nás pozve k sobě na střechu. Pokud to půjde, určitě si tento pohled nenechte ujít, za pozornost stojí hlavně známé koželužny.

Celou dobu na nás někdo huláká, někam nás tahá, nutí nám další ubytování. Pouliční nabídka je opravdu široká: jídlo, výlety, hašiš, taxi, koberce. Jednodenní pobyt ve městě plném ruchu je proto dost vyčerpávající a večer plánujeme útěk na jih, do pouště k městečku Merzouga. Majitel hotelu se nám ještě snaží vnutit další výlety a pochopitelně i koberce.

Autobusem s beranem

Čeká nás 500 kilůmetrů na jih, 12 hodin cesty autobusem do písečné části Sahary zvané Erg Chebbi u vesnice Merzouga. Jen koupit lístek na autobus je zážitek. Nádraží žije, jsou na něm přepážky několik konkurenčních společností a ke každé z nich vás žene naháněč a na všechny dotazy odpovídá, že žádné jiné autobusy nejezdí.

Autobus má jet dle jízdního řádu osm hodin, ve skutečnosti to trvá o čtyři hodiny déle. Na každé zastávce se cestující před autobusem pohádají, někdy skoro poperou. Mezitím se do autobusu nahrnou prodejci oříšků, hodinek a všeho možného. Během cesty dokonce do autobusu "nastoupí" čtyři živí berani a několik koz.

Náš cíl, Merzouga, není žádné město, ale jen několik hotelů roztroušených po okraji písečné pouště. Takže už v autobuse se nás snaží ulovit několik taxikářů, aby nás odvedli do toho "správného" hotelu. Když se ubytováváme, snaží se nám místní prodat výlet do pouště. Neubránili jsme se, a tak máme na druhý den odpoledne domluvenou třídenní cestu na velbloudech.

Písečná poušť Erg Chebbi v noci

Většinu marocké Sahary tvoří kamenitá pustina. Písečné pouště jsou vlastně jen dvě a každá z nich se dá přejít za jeden až dva dny. Na velbloudech vyrážíme až odpoledne, a tak dopoledne věnujeme pěšímu treku po poušti. Je krásná, ale pořád tak nějak stejně. Odpoledne sedáme na velbloudy a postupujeme již známým terénem do malé stanové osady, kde večeříme a pokoušíme se o noční snímky.

Lyžování v poušti

Druhý den pokračujeme na velbloudech na samotu k minioáze, kde žije pravděpodobně jen matka se dvěma dětmi. Chvilku odpočíváme a pak se začnu škrábat na nejbližší dunu a koukám do kraje. Chci si vyzkoušet jízdu po hebkém písku, a tak naplním pytel pískem a zkouším jet dolů. Vtom přiběhne místní chlapeček a nese mi lyži, se kterou se jezdí mnohem líp.

Lyžování na duně

Jezdíme, až jsme kompletně od písku. Po svačině máme ještě trochu času, a tak vyrážíme s lyží na vysokou dunu za stanem. Stačí nám jeden sjezd, ale na dunu zamíříme ještě jednou. Nahoře je to fotografický ráj, proto opatrně našlapujeme a fotíme a fotíme.

Občerstvení s hennou

Pokračujeme dál na velbloudech, písečná poušť postupně končí a začíná kamenná pustina. Na obzoru se tyčí ohraj kráteru, kde se nachází hranice s Alžírskem. Je uzavřená, místní se tu navíc o Alžírsku vyjadřují dost nelichotivě. Spíme u místních, kteří v těchto podmínkách zkouší zavlažovat kus půdy a pěstovat hennu, která je tady jedinou plodinou, a tak se z ní vyrábí vše. I naše polévka je z henny.

Autor: pro iDNES.cz , Pavel Paloncý

Související články

Koželužny ve Fásu: atrakce, která opravdu nevoní, ale musíte ji vidět

Koželužny jsou krásné a barevné, bohužel zpracování kůží podle starých...
7. května 2018

Říká se, že kdo je líný, tomu práce nevoní. Zaměstnanci v marockých koželužnách by však určitě...

Do Evropy na vodních skútrech. Migranti volí tuto variantu stále častěji

Ilustrační foto
26. dubna 2018

Španělská policie rozbila převaděčskou skupinu, která pašovala migranty a marihuanu z Maroka přes...

VIDEO: Brněnský závodník v Maroku vletěl do díry, devětkrát otočil vůz

Hrozivá nehoda závodníka Ouředníčka v Maroku
19. dubna 2018

Jako zázrakem vyvázla nezraněná z děsivé nehody na rallye Morocco Desert Challenge posádka...

Všude jsme byli za exoty, líčí nomád hromadné putování ve stařičké avii

Třicetiletý Vojtěch Wertich už projel Rusko, Mongolsko, Maroko, Západní Saharu,...
20. ledna 2018

Po deseti letech studií geologie na Masarykově univerzitě v Brně se Vojtěch Wertich vydal na cesty....

Ve Sněmovně nejvíc chyběl Tureček, senátor Bublan často cestoval

Politik Karel Tureček
1. prosince 2017

Írán, Jordánsko, Maroko. I cestami do těchto zemí vysvětlují někteří senátoři z Vysočiny, proč...

V Maroku při rozdávání potravin vypukla panika, patnáct lidí zemřelo

Marokem v posledních měsících zmítají nepokoje. K prvním protestům došlo ve...
aktualizováno  19. listopadu 2017

Nejméně patnáct lidí podle agentury AFP zemřelo a dalších pět utrpělo zranění v marockém městě...

Migrační krize se přelévá do Alžírska. Úřady deportují těhotné i děti

Děti v táboře běženců u města Tindúf.
2. listopadu 2017

Tíhu migrační krize začíná v posledních měsících pociťovat také Alžírsko. Asi sto tisíc utečenců...

Sex tu ovládl peněženky, v Maroku se za něj ženy stydí, říká spisovatelka

Spisovatelka Leila Slimani
16. října 2017

Leila Slimani je spisovatelka francouzsko-marockého původu. V češtině jí letos vyšla kniha Něžná...

Kam létat v zimě: k moři v Maroku se dá dostat už za pětistovku

Nebe nad Evropou nikdy nebylo tak plné, ceny za leteckou dopravu tak nízké a pro cestovatele...

Z fabriky do světa. Šampón a lunchmeat jsem hned zahodil, říká cestovatel

9. října 2017

Jsou to dva roky, co tehdy jednadvacetiletý Vojtěch Kadera z Touškova na Plzeňsku seděl v kuřárně...

Od výbuchu plynu po řežbu v Cambrils. Teror v Katalánsku krok za krokem

19. srpna 2017

Útok v Barceloně byl činem teroristické buňky mladíků s kořeny v Maroku. Z chronologie událostí...

Smrt rybáře spustila lavinu. Frustrovaní Maročané volají po reformách

1. srpna 2017

V Maroku v posledních měsících protestují tisíce lidí. Obyvatelům na severu země vadí, že je jejich...

Pohlední, ale hloupí? Co znamená překvapivý objev dávných lidí v Maroku

9. června 2017

Překvapivý objev rekordně starých kosterních pozůstatků, které by mohly patřit Homo sapiens, jen...

Radnice posílá děti k moři do Maroka, je to kompenzace za skládku

20. března 2017

Radnice Březiněvsi na severním okraji Prahy posílá místní děti na zájezd do Maroka za více než...

U břehů Guatemaly zakotvila „potratová loď“, využívá mezinárodní vody

23. února 2017

K pobřeží Guatemaly dorazila nizozemská loď, jejíž posádka nabízí místním ženám bezplatnou...

Migranti vnikli na španělské území v Africe, zdolali šestimetrový plot

aktualizováno  20. února 2017

Na 360 migrantů v pondělí časně ráno proniklo z Maroka přes vysoký hraniční plot do španělské...

Maroko zakázalo prodej i nošení burek, jsou prý bezpečnostním rizikem

10. ledna 2017

Marocké úřady zakázaly výrobu, prodej a nošení burek, tedy svrchních vrstev oděvu, jež vyznavačkám...

Klimatická konference v Maroku skončila, země se dohodly na časovém plánu

19. listopadu 2016

Představitelé téměř 200 zemí se v noci na sobotu v marockém městě Marrákeš dohodli na časovém plánu...

Čáp z Klatovska uhynul v Africe. I tak je to dobrá zpráva, říká ornitolog

16. září 2016

Čápi ze západních Čech stálé létají zimovat do černé Afriky, stejně jako jejich dávní předci....

Migranti v Německu za čtvrt roku spáchali 69 tisíc zločinů. Hlavně Balkánci

aktualizováno  9. června 2016

Migranti v Německu v prvním čtvrtletí letošního roku spáchali 69 000 trestných činů. Vyplývá to z...

Maročané, Alžířané a Tunisané nemají nárok na azyl, schválil Bundestag

aktualizováno  13. května 2016

Německý Spolkový sněm schválil zařazení Maroka, Alžírska a Tuniska na seznam bezpečných zemí....

Evropský teror má kořeny v Maroku, útočníci pochází z tamějších vesnic

24. dubna 2016

Pohoří Ríf na severu Maroka se stalo líhní evropského terorismu. Mnoho z útočníků, kteří se...

TÝDEN OBRAZEM: Odčervení malých Indů, baskický čert a kýč v Maroku

14. února 2016

Čína slaví začátek roku Ohnivé opice a lidé v chrámech zapalují vonné tyčinky, aby přiklonili...

Migranti ze severní Afriky ztratí šanci na azyl, schválila německá vláda

3. února 2016

Německá vláda schválila zpřísnění azylových zákonů. Omezí se možnost spojování rodin, na seznam...

Švédští chuligáni útočili na migranty, chtěli rozprášit dětský gang

30. ledna 2016

Desítky maskovaných útočníků v pátek večer vyrazily do centra Stockholmu, aby daly lekci gangu...

Německo omezí příjezdy rodin uprchlíků, nebude brát migranty z Maghrebu

28. ledna 2016

Běženci z Alžírska, Tuniska a Maroka ztratí v Německu šanci na azyl, protože německá vláda zařadí...

Španělsko a Aljašku zasáhlo silné zemětřesení

aktualizováno  25. ledna 2016

Silné zemětřesení postihlo jižní Španělsko a sever Maroka. Mělo sílu 6,6 stupně. Ještě silnější...

Maroko se brzy stane solární supervelmocí. Energii bude mít i pro Evropu

29. října 2015

V marockém Warzazátu vzniká největší koncentrovaná solární elektrárna na planetě. Dvanáct metrů...

Sever Maroka: mešity vedle kostelů i nefalšovaná Arábie

28. října 2015

Severní cíp Maroka nabízí fascinující směsku arabských, berberských a evropských vlivů. Vydali jsme...

VIDEO: Migrant se pokusil dostat do Španělska pod palubní deskou auta

11. září 2015

Španělská policie v úterý objevila tři africké běžence, kteří se ukrývali pod zadní sedačkou a...

Inspekce rozjela zátah na smažáky. Často nemají se sýrem nic společného

9. července 2015

Smažený sýr s tatarskou omáčkou. Klasické lidové jídlo se ocitlo v hledáčku prázdninových kontrol...

Zaorálek chce, ať se o uprchlíky ze Sýrie starají i bohaté arabské země

aktualizováno  1. července 2015

Českému ministru zahraničí Lubomíru Zaorálkovi vadí, že se do pomoci uprchlíkům ze Sýrie...

Nevzdá se smlouvání a nepije alkohol. Co by Maročan neudělal

22. června 2015

Maroko je značně konzervativní země. Muži zde stále nosí dlouhé šaty s kapucí zvané dželába, doteky...

Jennifer Lopezovou žalují Maročané za nemravný a sexy koncert

9. června 2015

Zpěvačka Jennifer Lopezová (45) čelí v Maroku žalobě kvůli koncertu. Pro některé Maročany bylo její...

Dva tisíce korun za litr? Známe tajemství slavného arganového oleje

21. května 2015

Mlsné kozy balancují ve větvích stromů a pochutnávají si na listech argánie trnité. Takový obraz...

Skener na hranicích Španělska odhalil v kufru osmiletého chlapce

9. května 2015

Osmiletý chlapec z Pobřeží slonoviny cestoval do Španělska v kufru. Hocha odhalila policie při...

Beckham slavil čtyřicítku. Na party za miliony dorazily i Spice Girls

4. května 2015

Fotbalista David Beckham o víkendu oslavil 40. narozeniny. Manželka Victoria mu v Maroku...

Uprchlíci se zdokonalují, zdolali nezdolatelný plot na hranici Evropy

11. února 2015

Španělskou enklávu Melilla na severu Afriky odděluje od Maroka trojitý, sedm metrů vysoký a 11...

Přes plot v Melille se dostalo deset běženců, o den dřív 500 neuspělo

29. listopadu 2014

Deset běženců ze subsaharské Afriky proniklo v pátek za bílého dne do španělské městské enklávy...

Stany na festivalu Tourfilm přenesou Karlovy Vary na čas do Maroka

4. října 2014

Miloslav Stingl, Jiří Kolbaba, Marie Poledňáková nebo Radim Uzel. Takové osobnosti se budou od...

Chutě dalekého Maroka: hovězí kebab, jehněčí burger i mandlové bochánky

23. srpna 2014

Vytvořte si ve své kuchyni nebo na zahradě exotickou atmosféru za každého počasí. Pomůžou tomu...

Inspekce: Pohotovost máme 24 hodin, na cherry rajčatech nás dělaly desítky

11. června 2014

Potravinářská inspekce varovala v květnu české spotřebitele před rajčaty z Maroka. Testy následně...

Nejstřeženější hranice Evropy i policejní šikana na vlastní kůži

10. června 2014

Pro africké uprchlíky směřující do Evropy je Melilla, tahle španělská enkláva na území Maroka,...

Ani přes 300 testů neodhalilo u cherry rajčat z Maroka nebezpečné látky

3. června 2014

Žádný z laboratorních testů Státní zemědělské a potravinářské inspekce neodhalil příčinu...

Cherry rajčata z Maroka jsou v pořádku, ukázala většina testů

26. května 2014

Podezřelá marocká rajčata, před nimiž varovali čeští potravinoví inspektoři na základě upozornění...

Inspekce rozšiřuje varování před rajčaty z Maroka na všechny šarže

aktualizováno  19. května 2014

Potravinoví inspektoři, kteří v neděli varovali kupující před spotřebou 15 konkrétních šarží cherry...

Inspekce varuje před cherry rajčaty z Maroka, způsobují zažívací potíže

18. května 2014

Zvracení, zažívací potíže či křeče mohou způsobit závadné šarže cherry rajčat z Maroka. Do Česka...

VIDEO: Hejdovi odhalili v Maroku těla, útok opic odnesly jen sušenky

12. května 2014

Moderátoři Zorka Hejdová (23) a Míra Hejda (29) si rok od svatby dopřáli oficiální manželskou...

Spím vedle něj klidně, říká stále vdaná Finková o novém partnerovi

6. května 2014

Zpěvačka Linda Finková (45) prožívá novou životní etapu. Poté, co se rozešla s manželem Richardem...

VIDEO: Jako z válečného filmu. Afričané vzali hranice Evropy útokem

3. května 2014

Asi 140 africkým uprchlíkům se podařilo v závěru týdne přelézt vysokou hraniční barieru mezi...

Může se hodit

Smlouvejte o cenách

Necestujete-li s cestovkou, kdy vás autobus odveze rovnou do hotelu, je možné jet z letiště do města každou hodinu autobusem za 20 Dh (Dh – dirham = 2,20 Kč) nebo taxíkem za 40 Dh. To píše místní cedule i průvodce. Pokud začnete smlouvat o ceně a bude-li vás víc, je nakonec dost dobře možné, že se dostanete na cenu 20 Dh za osobu, tedy stejně jako v autobuse.